Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

woensdag 4 januari 2012

Babyschoentjes

Na de blogpost op mijn andere blog over de babyschoentjes heb ik al weer zoveel vragen gehad over het patroontje. Dus ik post het nog even hier, dan is het later beter terug te vinden.



Met een leuk knoopje of gehaakt bloemetje zijn ze helemaal af!

Maat : 0  - 3 maanden  
breinaalden nr.3 . 
 Zet 24 (27) steken op met breinaalden nr.3 en brei  56 ( 60) naalden = 28 (30) ribbels in de volgende naald de eerste 11 ( 12) steken afkanten en verder breien met de overige steken
op de goede kant* 4 naalden tricot breien , dan 4 naalden averechtse tricot *. Dit herhalen tot je aan de goede kant 10 gladde stroken  hebt en aan de achterkant van het werk 9 stroken .



Naai Kant A aan kant B ( zie foto nr. 4 )  Plooi zoals op de foto en sluit de zoolnaad ( van C tot D) . Trek een dubbele draad door  E-kant en een dubbele draad door de  F-kant  en trek de draden goed aan en naai goed vast ! Plooi de bovenkant om als omslag van het slofje . Als U geen lint wil gebruiken kunt U een koordje haken .


Haak 6 kleine bloemetjes als volgt : 4 losse sluiten tot een ring met een halfvaste , in de 1ste losse 3 losse haken + 1 vaste ( = 1ste bloemblaadje ) herhaal dit tot er 5 blaadjes zijn . Breek de draad af. Naai op elke slofje een bloemetje op de wreef . Haal het koordje door het sokje en naai het achteraan met een paar steekjes vast zodat het niet uitgetrokken kan worden . Naai aan de uiteinden van het koordje telkens 1 bloemetje . Brei een 2de slofje !


Het blijft zo'n leuk patroontje en als je weet dat het uit een boekje van 1945 komt! Hoe tijdloos kan het zijn?

Ik heb dit patroontje gekregen van een trouwe blog-lezer en ik heb er al veel mensen plezier mee kunnen doen. Mocht je ook zo'n leuk patroontje hebben, dan hou ik me aanbevolen :-)


40 opmerkingen:

  1. Wat een ontzettend leuke slofjes, die ga ik zeker eens proberen te maken.

    Groetjes, Yvonne

    http://yvonnecreatief.blogspot.com
    www.yvonnecreatief.eigensite.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat een schatjes, dank je voor het delen van het patroon.
    groetjes, Noor

    BeantwoordenVerwijderen
  3. echt heel schattig. Wat goed dit idee.. Mara ik ben nog geen oma... dus.... Hart. gr.
    Mieke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ontzettend leuk zijn deze schoentjes. Met een paar zwangere kennissen kan ik dit patroon wel gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dankjewel..voor dit prachtige sokjes patroon, ik ben gelijk aan de slag gegaan en heb er al één af.

    Groetjes, Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel erg bedankt voor dit leuke patroon!
    Deze ga ik zeker maken, echt schattig!

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Schattig!!!
    Jammer ik ben meer van het haken, maar misschien kan ik dit basispatroon ook daarvoor gebruiken. Ik heb gehaakte babyslofjes gemaakt, naar een patroon op Youtube - van The ShyRainbow - crochet baby booties (part 1, 2 en 3).

    Uw blog is heel erg leuk en altijd nieuwe en bijzondere dingen!
    Ik volg dit blog zeer regelmatig. Wie komt er ook eens een kijkje nemen op mijn blog?
    http://annashaakwerk.blogspot.com

    Groeten van Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Parabéns pelos trabalhos.Sem mais lidiprimavera.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  9. is er ook een patroon voor kinderen van vie/vijf jaar?
    vr.gr.catrien

    BeantwoordenVerwijderen
  10. wow wat een toffe slofjes! die ga ik zeker eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een leuke slofjes! Wordt straks voor t eerst tante, dus ga allemaal dingetjes breien voor mn nichtje/neefje en dit wordt zeker één van die dingen! :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Jeanet.
    Wat een schattige slofjes, ik ga ze zeker maken.... bedankt voor de fantastische uitleg.
    Groetjes uit Amerika.
    Carla Bosselaar

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een leuke blog heb jij!
    Ik ga de slofjes zeker breien, bedankt om het met ons te delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een leuke blog heb jij!
    Ik ga de slofjes zeker breien, bedankt om het met ons te delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dank je wel voor dit prachtige patroon! Ga ik me ook eens mee bezighouden!

    Groetjes Richtje

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Can this be crocheted, if so what is measurements of each side? These are super cute thank you for sharing

    BeantwoordenVerwijderen
  17. MUY BUENAS!!!!!!!!!
    SON PRECIOSAS.
    SALUDITOS

    BeantwoordenVerwijderen
  18. I found this English version, not exactly the same but it was easy for me to convert this to crochet with measurements,
    http://organizedpackrat.blogspot.com/2007/11/knitted-ribbed-welted-toe-baby-booties.html

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hallo kon je naam niet zo vlug vinden maar ik heb je door gelinkt naar Facebook.
    Niet goed dan haal ik het wel weer weg.
    Lieve groetjes van Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Onwijs leuk patroon en goed te doen voor een beginner (zoals ik).

    Ik heb alleen één vraagje: begrijp ik het nou goed dat de 4 naalden tricotsteek 1 pen recht, 1pen averecht, 1pen recht en 1pen averecht doet, en dan 4 naalden andersom? (dus beginnen met averecht en eindigen met recht?

    Of 1 pen recht heen-en-weer en 1 pen averecht heen-en-weer en dat 2x en dan andersom?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het eerste! :-)
      Groeten,
      Jeanet

      Verwijderen
    2. Oja, dus op 1 pen heen recht, terug averecht. Fijn! Heel erg bedankt voor de snelle reactie! :D

      Verwijderen
  22. Hallo, hoewel het niet zo belangrijk is voor dit patroon omdat het uiteindelijk niet meer zichtbaar is, wil ik wel iets meer weten over de eerste slipsteek van het tricot. Ik krijg het niet voor elkaar deze mooi te krijgen als een averechtse slipsteek. Hoe werkt dat? Hoe moet je zorgen dat de zijkant ook mooi wordt?

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Echt schattig en creatief die zelfgemaakte babyslofjes

    BeantwoordenVerwijderen
  24. hoe kan ik hier grotere sloffen van breien bijv. maat 36

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Verschillende gemaakt voor de tweeling

    BeantwoordenVerwijderen
  26. oke ben al bezig met deze slofjes te maken , maar snap niet hoe het moet om de C en D kant te plooien, en dan een dubbele draad er doorheen te trekken.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. oke ben al bezig met deze slofjes te maken , maar snap niet hoe het moet om de C en D kant te plooien, en dan een dubbele draad er doorheen te trekken.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Heel leuk en makkelijk voor een beginnende breier !
    Eenvoudig, rustgevend en prachtig resultaat !

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ik heb ze al heel veel gemaakt, supermakkelijk, eenvoudig en mooi en ze hebben altijd succes.
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Dit is zoooooo leuk, die ga ik maken. Heel erg bedankt. Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  31. leuk en makkelijk te breien slofjes heb er al tig gemaakt hihi ze zijn ook zo leuk...

    BeantwoordenVerwijderen
  32. ik denk dat ik de verkeerde wol gebruikt heb , te dik ze zijn mislukt komt veel te groot uit

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Is it possible to transfer this beautiful pattern to English please?
    Send to jeannetteedwards2@gmail.com
    Thank you

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Really cute, hope I can find my Dutch mother's knitting books,as I have forgotten most dutch and she died so can't ask xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Zo schattig en eenvoudig te breien. Dank u

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Hoe doe je het dan met andere kleuren.Je blijft dan de steekjes steeds zien op de goede kant?

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Zie veel vragen waar ik ook het antwoord op zou willen weten...alleen kan de antwoorden niet terug vinden!!
    Jammer...

    BeantwoordenVerwijderen