Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

maandag 9 april 2012

2e Pasen

2e Pasen (en al die 2e feestdagen) zijn een kadootje voor mij. Een extra vrij dagje! Vandaag moest eerst nog een klusje gebeuren dat al lang gedaan moest worden: de oude knoestige fuchsia's mochten weer uit de winterberging. Gelukkig was het toen nog droog! Ali had nieuwe handschoenen gekocht en er moest ook nog wat voorgezaaid worden.


Elk jaar is het weer een verrassing hoe die oude knarren uit de tuinturf komen. Deksel van de bak en graaien maar:



Elk jaar laat ik me weer verrassen, maar nu heb ik er toch een beetje hard hoofd in. Misschien toch te koud geweest? Sommige planten zagen er wel heel erg troosteloos uit, en geen wit worteltje of uitschieter meer te bekennen.



Nu maar afwachten of ze weer zo willen worden:


Sommigen verdwenen zó de GFT-bak in - echt geen redden meer aan!


Enne, ook de handschoenen vergeten.....


Vanmiddag gingen we het er van nemen, we gingen naar Veere, want we waren nieuwsgiering geworden door het logje van lupineke. We wonen zo'n 6 kilometer van Veere, en ik was nog nooit in de Schotse huizen geweest! Normaal pakken we de fiets, maar het werd vanmiddag wel heel erg druilerig. We besloten de auto te nemen tot aan de Sluizen en vanaf daar te lopen naar het historische stadje.



Door het regenachtige weer was het niet al te druk, hoewel alle auto's op de parkeerplaats dat niet deden vermoeden. We liepen langs oma's snoepwinkeltje waar ik jaren ijsjes schepte, en langs de Schapekop, Saartje en al die andere winkeltjes tot aan de Kaai waar de Schotse Huizen staan. Met twee meiden bij me die heel graag Neeltje Marijs wilden bekijken en aan- en uitkleden!

Een impressie van deze middag:


Schoenzooltjes gevonden in een oude beerput, evenals glas en nog veel meer...


Veel (hele oude) verdragen en overeenkomsten tussen de Schotten en Veere


Een expositie over Adrie Duvekot:


(dit vonden de meiden ook gelijk prachtig - "Mam, de zee!")



En toen eindelijk de kast met de dozen.... 6 dozen gevuld met poppen uit verschillende tijden (1800 - 1850, 1920) die door de kinderen aan en uitgekleed mogen worden. Dát is leuk!! Tjonge, wat hadden die mensen vroeger veel kleren aan, en waarom hadden ze een aparte "Zak"en niet gewoon eentje in je broek? Moest dat mutsje altijd op? Waarom droegen kleine jongetjes meisjeskleren??


De kleertjes waren zo mooi gemaakt, daar wil een mama ook wel even naar kijken!


De jakjes helemaal gevoerd en prachtig gevouwen!


En op zolder nog een mooi expositie over handwerk en klederdracht:




Geen groot museum, wel leuk! Ook voor kinderen, want je kunt er ook een knutselplaat of strip meenemen. En mijn aanwinst: een mapje met patronen voor de klederdrachtpoppen.
En nu, nog heel even mijn tas afwerken - hij is bijna klaar!



9 opmerkingen:

  1. Dat was een leuk middagje uit! Leuk museum lijkt me dat. Succes met de fuchsia's en met de tas.

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk verslag! Bij Lupineke stond al zo'n mooi verslagje over de aankleding van neeltje maar nu kon ik ook nog andere dingen in het museum bekijken dankzij jullie foto's. Leuk dat de twee 'meiden' er ook zo van genoten hebben.

    Jammer dat je niet alle fuchsia's meer mee kunnen doen dit jaar, maar als ik het goed zag op de eerste foto heb je genoeg cupcakes om dat 'verdriet' te ver-eten??

    groetjes marjan

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw, dat is een leuk museum! Vooral die poppen natuurlijk. Erg leerzaam op die manier.

    Heerlijk met de handen in de aarde wroeten! (oké, misschien niet helemaal handig met een handwerkwinkel) Ik hoop dat alle fuchsia's weer prachtig gaan bloeien.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hé, leuke post ! je krijgt zin om ook naar Veere te vertrekken ! Groetjes uit net zo druilerig Vlaanderen, Rozemie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. oh nu wordt ik nog nieuwsgieriger naar het museum,en die fuchsia's dat komt vast nog goed ,even de kans geven.gr marloeskreatief

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik ben de afgelopen september in Veere geweest met mijn moeder en zussen, maar we zijn helaas niet bij de Schotse huizen naar binnen geweest. Mijn moeder heeft jaren in Goes gewoond en binnenkort neem ik haar weer een dagje mee. Een mooie kans om eens enkel musea van binnen te bekijken in en om Goes.
    warme groet, Noor

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als ze van klederdrachten houdt: in Goes is museum de Bevelanden http://www.historischmuseumdebevelanden.nl/home.htm en natuurlijk in ons dorpje ons Museum over Arnemuiden . Wel even de openingstijden checken hoor! En ik zit op loopafstand van het museum :-)

      Verwijderen
  7. Jammer dat zeeland voor ons zo'n end rijden is voor alleen een middagje. Toch maar eens een weekendje zeeland boeken. Er is zoveel moois te zien bij jullie.
    Succes met de fuchsia's! Als je ze met liefde verzorgt komt het vast goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh wat leuk Jeanet, dat jullie zo genoten hebben van het museum in Veere! Ik ben zelf ook nog steeds enthousiast, en ja, die poppen he!!! Je hebt er prachtige foto's van gemaakt met die meiden er zo bij! Enne, succes met de fuchsia's, ze worden vast weer prachtig komende zomer!! Liefs Lupineke

    BeantwoordenVerwijderen