Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

woensdag 27 november 2013

Netje of Avonddoekje

Wie me wat langer volgt weet wel dat ik me met regelmaat in de Arnemuidse klederdracht vertoon. Dat komt natuurlijk niet uit de lucht vallen. Mijn twee oma's (Oma Jo en Opoe Janneke) liepen hun hele leven in onze streekdracht. In mijn jeugd waren vrijwel alle opoes van het dorp "op z'n boers". Ik kan me nog herinneren dat toen ik een jaar of 7 was een klasgenootje van mij op een oudere dame in een jurk wees en zei: "Daar loopt mijn oma". Ik geloofde het niet, want ze had een júrk aan, oma's hadden per definitie schorten, mutsen en een doek-en-beuk!

De tijden zijn veranderd! Afgelopen maandag was er een documentaire op Ned. 1 over de verdwijnende klederdracht (je kunt nog terugkijken op Uitzending Gemist). Hoewel de streekdrachten uit het straatbeeld verdwijnen is er wel veel belangstelling voor (denk maar eens aan de Visserstruien). Helaas werd er in het verleden nauwelijks wat opgeschreven, patronen werden mondeling doorgegeven en nagemaakt.



Al heel lang geleden liet ik dit zgn. "netje" eens zien op mijn blog. Het is een klein gehaakt omslagdoekje dat mijn oma droeg. Ik kreeg veel vragen naar het patroon, maar het bestond gewoon niet! Het doekje wordt in Arnemuiden netje genoemd (ook op Beveland waar het veel minder gedragen werd. Op de rest van Walcheren heet het èvendoekje (Avonddoekje). Er zijn talrijke varianten van. Wil je meer over de achtergrond van dit doekje weten? Dan moet je beslist het logje van Lupineke hierover lezen!!


Op een dag zei Ans dat ze wel een poging wilde wagen om het netje uit te pluizen en een patroon te maken! Oef!! Wat een monnikenwerk..... want in handwerk zit wel eens een foutje. Was dat zo bedoeld, of was het een echt foutje? Na heel veel werk, na-haken, uitpuzzelen en beschrijven hebben we nu een patroon van bovenstaand doekje!! Het is beslist geen patroon voor beginners.



Van het een kwam het ander en Ans haakte het zelfde patroon nog een keer na met sokkenwol! Het wordt dan groter.







Zoals alle patronen die we ontwikkelen kreeg dit ook een naam: Ons doekje heet Johanna, vernoemd naar mijn oma Jo. (en naar alle andere lieve Johanna's in mijn omgeving, dat zijn er heel wat!)


Op deze foto 4 generaties.
Oma heeft al weer een ánder doekje om.

De pakketjes voor de omslagdoekjes (zowel in katoen of wol) is verkrijgbaar via Tikkeltje Zeeuws.
Het patroontje is niet los verkrijgbaar/te koop.



13 opmerkingen:

  1. Heel erg mooi en ik herken het van de documentaire die ik van de week op tv zag. Met veel interesse gekeken en genoten! Mooi dat jullie het eren!
    groet, Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig Jeanet!! En wat een werk om het patroon uit te pluizen, complimenten aan Ans!! Super ook de uitvoering in die mooie paarse wol, zo wordt het evendoekje hardstikke modern :) Als Ans nog meer doekjes zoekt om uit te pluizen, ik weet nog een hele verhuisdoos vol ;)!! Groetjes en fijne dag vandaag!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Over die verhuisdoos met doekjes valt te praten...., maar dan wel met eentje tegelijk, hè ;-)
      Groetjes, Ans

      Verwijderen
  3. Oh wat mooi!!!
    Ja, ik zal het maar eerlijk bekennen, ik heb wat met zeeuwse dracht. Mijn vader was een rasechte zeeuw (geboren in Aagtekerke) en had nog wel eens verhalen over de dracht.
    Mijn oma (vaders moeder) 'was te groots' om in de dracht te lopen, ze wilde liever 'mevrouw' zijn... Maar ik vind het wel gaaf al die oude dingen.
    Zo zou ik ook zo graag nog eens een ring met 'zeeuws knopje' willen hebben, of oorbellen.... Tja, het zal wel een wens blijven. Maar deze doek is echt gaaf!!
    Misschien dat ik 'm nog wel een keer bestel, maar heb nu te veel andere dingetjes liggen....
    Groetjes,
    Marian.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Helemaal geweldig dat jullie dit hebben gedaan

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat mooi Jeanet! Bij Lupineke was ik al geìnteresseerd geraakt in deze doeken en nu dan warempel een patroon van één uitvoering ervan. De uitvoering in sokkenwol geeft er een hele moderne uitstraling aan. Echt mooi geworden!
    Groetjes, Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. het is een prachtige sjaal , echt prachtig handwerk

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goede avond ik zie hier allemaal oudere dat 2013 en zo en als ik een tikkeltje zeeuws intik krijg ik ook geen reactie, toch probeer ik het. Ik ben al een tijdje op zoek naar een omslagdoek en jullie Johanna vind ik erg leuk. Is het pakket en/of het patroon nog ergens te koop? ik hoop dat mijn berichtje toch bij de juiste dame of heer terecht komt. Met vriendelijke groet, manuela

    BeantwoordenVerwijderen