Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

donderdag 26 april 2018

Linnen

Linnen is van oudsher bekend voor het maken van kleding, beddengoed, tafelkleden en nog veel meer. Het is sterk (3 keer zo sterk als katoen - wordt beweerd), koel, absorberend en ventilerend, vrij van pluis en het wordt steeds zachter in het dragen. De vlas waarvan het linnen wordt gemaakt kan in West Europa prima groeien en de verwerking is veel milieu-vriendelijker dan bijvoorbeeld katoen (dus begrijp ik niet waarom er niet veeeel meer linnen kleding op de markt is!). Alleen voor het bloemetje zou je al voor linnen kiezen.....

Afbeeldingsresultaat voor vlas

Afbeeldingsresultaat voor vlas

Linnen heeft vaak een wat rustieke uitstraling. Helemaal blij ben ik dan ook met onze bolletjes Lino Melange van Borgo de' Pazzi, een 100 % fijn linnen garen. 
Details: 100% linnen, 50 gram = ca 165 meter. Breien/haken op 3-3½ met een stekenverhouding van 24 steken en 31 naalden = 10x10 cm. (Neem dit niet te letterlijk want er zijn honderdduizend mogelijkheden met dit prachtige garen). Handwas.


Ik koos 6 prachtige - iets gemeleerde - kleurtjes. Je kunt ze uiteraard ook weer terugvinden in onze webshop. Het garen is geschikt voor omslagdoeken, sjaals en zomerse topjes maar ook voor kleinere projecten.



Met kleine granny-square motiefjes maak je prachtige speldenkussentjes of lavendelzakjes voor in de linnen-kast (en met een heleboel van deze ook een mooi kussen).



Kleine windlichtjes voor binnen en buiten!


En linnen is uiteraard helemaal prachtig als randje aan je linnen-goed!

Crochet with Kate: edging for tea towels on the LoveCrochet blog

Je vindt de Lino Melange terug in onze webshop


En een Linnen Zeepzakje zou ook supermooi zijn, eerder maakten we deze van katoen:



*******

Morgen - op Koningsdag - zijn we gesloten, zaterdag zijn we weer present!





2 opmerkingen:

  1. Prachtig. Ik hou van natuurlijke materialen. Haken en breien met linnen geeft prachtige resultaten. De patronen die jullie ermee maken ga ik zeker uitproberen. Bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind linnen zomer kleding ook altijd heerlijk om te dragen. Leuke ideeën voor lavendel zakjes.

    BeantwoordenVerwijderen