Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

vrijdag 2 maart 2012

Haaknaalden mapje

Gisterenavond heb ik een hele avond achter de naaimachine gezeten. Niks bijzonders, want ik zit elke dat achter dat ding! Maar nu een keer niet voor een ander, maar voor mijzelf, gewoon zomaar, voor de fun... (eigenlijk moesten die belastingpapieren klaar, bleh!)

Om maar gelijk met het resultaat te beginnen, tadaaaah: Een haaknaaldenmapje!




Ik heb het niet zelf bedacht, hoor! Het oorspronkelijke idee zag ik hier. In het Engels, maar omdat ik weet dat voor sommigen Engels toch een te grote hobbel is, heb ik alles stap voor stap beschreven.




Je hebt nodig:
-  2 lapjes van ca. 50 x 22 cm (ik koos voor Zeeuws Schortenbont uit onze winkel),
-  een lapje van ca. 34 bij 30 cm contraststof (zwarte katoen),
-  een reepje stof van ca 34 bij 8 cm (rood Zeeuws Schortenbont),
-  een restlapje van ca. 7 x 8 cm (rood schortenbont),
-  een lapje vilt,
-  een stukje klittenband
-  Vlieseline
-  en evt. een knoop.


Strijk de vlieseline tegen de 2 grote lappen Schortenbont.


Maak aan 1 zijde van de lappen een mooie ronding, bijv. met behulp van een bord en knip de stof aan 1 kant rond. Ga nu met 1 lap verder. Vouw het zwarte lapje dubbel, met de vouwkant naar boven en streep met bijv. kleermakerskrijt de schachtjes af waar je de haaknaalden in wilt bewaren. Hou er rekening mee dat dikke haaknaalden iets meer ruimte nodig hebben.


Stik de schachtjes vast, maak aan de zijkanten kleine zoompjes.





Maak van het kleine lapje een klein zakje met minischachtjes voor stompe (maas-)naalden.



Vouw het grote rode lapje in de lengte dubbe - goede zijden op elkaar. Stik de zijkantjes dicht, knip de hoekjes af en dan keren. Naai het flapje aan de bovenzijde van de grote lap, zodat het als een soort dekseltje gaat dienen. De haaknaalden kunnen dan niet uit het mapje vallen als je het op z'n kop houdt!


Naai het viltlapje (voor de spelden en naalden met punt), en in de uiterste ronding een stukje klittenband. Je hebt nu 1 grote lap met van alles en nog wat erop genaaid, en 1 grote lap zonder iets. Op de laatste moet nog een stukje klittenband genaaid worden voor de sluiting. Bepaal zorgvuldig waar dit moet komen! Even een beetje passen dus.


Leg, als je alles hebt genaaid, de 2 lappen met de goede kanten op elkaar. Naai helemaal rond, maar laat een stukje aan de korte rechte kant open om te keren. Knip na het naaien de naden kort af en knip de hoekjes in.




Dan het mapje omkeren en het laatste naadje netjes dubbelstikken. Tadaah!





Ik zette nog een mooi knoopje op het Zeeuwse mapje.


Je kan er ook een rolletje van maken, maar dan moet je het klittenbandje natuurlijk op een andere plaats naaien. Net wat je leuk vindt....



Zijn er vragen, mail dan maar!

Het Zeeuws Schortenbont is bij ons te koop in de winkel, of via de webwinkel Tikkeltje Zeeuws




9 opmerkingen:

  1. Heb je mooi gemaakt!
    Goed dat je ook eens wat voor jezelf maakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik geniet van alle leuke dingen die langs komen van jouw dit is weer enig ook de stof,gr marloeskreatief

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hij is super! Wat een geweldig idee en de uitvoering is helemaal top! Ik heb zoiets vroeger wel voor kleurpotloden gemaakt, voor onze kinderen op school, maar dit is veeeel leuker! Complimenten!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zoiets heb ik jaren geleden ook gemaakt. ook voor breipennen. Maar die van jou is veel mooier.

    Rond afgewerkt met nog vakjes voor spelden en naalden. En met een mooie knoop.

    Bij mij met een lint er omheen. Prachtig hoor !!

    Hier zal je veel plezier van hebben.

    Groeten José

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooi Haaknaaldenmapje.
    Dank je wel voor de heldere uitleg.
    Ook leuk in dat Zeeuwse stofje.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Reacties
    1. Hahahaha! Jie moe je úus opkallefatr'n! :-)
      Van dit krijg je nog meer rommel - maar ook zoveel voldoening en plezier.

      Verwijderen
  7. Mooi zeg, van die prachtige Zeeuwse stofjes! Je foto's zijn ook heel duidelijk. Misschien moet ik toch mijn naaimachine maar eens weer tevoorschijn halen....

    lieve groet en een fijn weekend toegewenst,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bedankt voor je duidelijke uitleg, ga gelijk achter de naaimachine, leuke stofjes genoeg, erg mooi!!!!

    Groetjes Alie

    BeantwoordenVerwijderen