Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

dinsdag 22 april 2014

Blokjesdeken in pastel

Nou, ik ben al weer een stuk wijzer geworden :-)
Het snoertje is nog steeds kwijt, maar dankzij alle tips en een puber-met-rollende-ogen ("Weet je dát niet???") kan ik het snoertje laten voor wat het is en gaat het kaartje rechtstreeks de computer in. Eeeh, nee - ik wist het echt niet, maar ik ben ook eigenlijk een digibeet. En wat heerlijk dat kinderen je jong houden - hoe zou ik het anders allemaal kunnen blijven bijhouden?

Maar dan nu het Dekentje-dat-zo-mooi-bij-onze-raampjes-past :-)
Dat zag ik dus pas toen ik vorige week die foto plaatste van het dekentje op de bank! Verhip! Het past echt mooi. Maar da's echt toeval, want ik wou een dekentje met wat neutrale kleuren zodat het niet direct een jongen-of-een-meisjes-deken zou worden. Niet dat het voor iemand speciaal bestemd is :-)

Afijn, hier komt-ie:


Eigenlijk helemaal niets bijzonders, hoor! Maar heerlijk om aan te werken. Lekker haken, verstand op (bijna) nul en blik op oneindig. Super therapeutisch, dat haken!


Tja, het past écht mooi op de bank. Ik geloof dat dit een ideaal zondagmiddagdekentje wordt (andere dagen komt het er niet van om op de bank te zitten....)

Ik begon met 6 verschillende pastelkleuren. Ik koos voor de Miami van Annell (60% katoen, 40 % acryl - 140 meter per bol van 50 gram, € 3,50 per bol). Maar je kunt ook prima voor de Softfun van Scheepjeswol kiezen (vrijwel hetzelfde - ik heb beide merken en gebruik ze door elkaar omdat de kleuren elkaar prima aanvullen). 


Ik haakte een "solide"granny van 4 toeren, een haakschema vind je hier (er staan hier 5 toeren op het schema, ik haakte er dus maar 4), ik gebruikte naald 3½. 


Ik kon 10 lapjes van 1 kleur haken (die ik achteraf niet allemaal heb gebruikt), daarna haakte ik met ecru nog 2 toeren extra om elk gekleurd lapje. (Eerst dacht ik dat een toer wel genoeg was, maar ik bedacht me weer eens tijdens het haken en haakte er dus 2 toeren om heen)



Ik naaide de Grannys aan elkaar door alleen de achterste lussen aan elkaar te naaien met een overhandse steek. Zo krijg je geen dikke naad, en als het dekentje echt voor een baby wordt gebruikt is dat wel zo comfortabel voor de kleine. Je vindt hier een handig filmpje over deze methode. En als je écht je verstand op nul zet (ja, dat deed ik) dan maak je fouten en haak je wel eens een toertje te veel of zet je verkeerde kleuren aan elkaar (waar je natuurlijk veel te laat achter komt).



Voor de volgorde van de blokken zat ik nog wel even in dubio. Kris kras door elkaar, of met een "logica"? Ik koos voor diagonale strepen omdat ik dat toch het mooiste vond en zo alle kleuren goed uitkwamen.


Ik probeerde wat formaten uit, en koos uiteindelijk voor 7 x 8 blokken = 56 blokken. Aan de buitenkanten haakte ik nog een eenvoudige rand, eerst een rij stokjes, daarna een gaatjesrand van 1 stokje, 1 losse, etc. en vervolgens weer een rij stokjes. Ik sloot af met een rand vasten om het dekentje een stevige vorm te geven. In totaal gebruikte ik 6 gekleurde bolletjes en 7 ecru.




Het dekentje werd uiteindelijk 90 x 105 cm groot. Ik koos voor 6 kleuren: lila, lichtblauw, mint, lichtgroen, oudroze en beige en als rand/hoofdkleur ecru. Je kunt het hele pakket natuurlijk bestellen maar ook informeren naar andere kleuren. En kom je naar de winkel, dan kun je heerlijk je eigen kleurenpalet samenstellen!


26 opmerkingen:

  1. Je deken is prachtig geworden. Mooie zachte kleuren heb je gebruikt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooi dekentje, heerlijke kleuren ook

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Schitterend. War een mooie kleuren heb je gebruikt.
    Groetjes, Antje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. mooi hoor Jeanet .... en idd erg mooi bij je raampjes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prachtige deken en super kleuren!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Erg mooie deken is het geworden.
    Prachtig ook die rustige kleuren!

    Groet, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een geweldige deken, prachtige kleuren. Je zou er zo zelf aan beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel heel heel erg mooi, complimenten Jeanet!!
    Het staat zo warm en prachtig in jullie kamer, hier ga je
    heel erg veel plezier aan beleven :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Schitterend! Wat een mooie kleurencombinatie.
    Wat kan een simpel patroon toch een mooi effect hebben.
    Ik vind je rand briljant gevonden, dat gaatje van de hoeken
    wat weer terug komt in de rand geeft het echt nog iets extra's.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hij is prachtig! Fijn dat het gelukt is met de kaart in de computer. Je bent nooit te oud om te leren!

    Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een mooie deken, en wat een berg werk lijkt me dat om alles aan elkaar te naaien.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heerlijke, prachtige deken. En ik dacht vorige week inderdaad dat je de kleuren bij de raampjes gekozen had! Ze passen perfect bij elkaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Fantastisch! Ook ik dacht dat de kleuren uitgekozen waren aan de hand van de raampjes :) De rand past er heel mooi bij, de gaatjesrand is prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Die wil ik ook wel.. echt mooi die kleurtjes bij elkaar!
    www.zeeuwsebabbels.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een prachtige deken!! Mooi gemaakt en fijne kleuren om naar te kijken. Ik ben al twee jaar bezig met een grote deken, maar elke keer komen er andere projecten tussendoor waardoor de deken weer blijft liggen.

    Ik ben op zoek naar een patroontekenprogramma voor op de computer, zodat ik patronen digitaal kan maken. Weet jij dat? Of een van de andere lezers?

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een prachtige deken, mooi die rand erbij!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Prachtige deken die echt perfect bij je mooie raam past! Dit gaat fijn zijn om op een zondagmiddag onder weg te dromen.
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. De deken is prachtig! En hij past inderdaad perfect bij het raam. Leuk is dat hè, als je daarzo ineens achter komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wow! Ik was op zoek naar inspiratie voor een nieuwe deken en dit is het hoor! Wat een prachtdeken... Kleurencombinatie kan niet mooier! Tegenwoordig zie je heel veel felgekleurde granny square dekens, maar ik ben fan van dekens in pasteltinten...

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik vind 'm heel erg mooi geworden. De kleuren, de combinatie. Petje af!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Is zo'n deken in katoen/acryl warm genoeg? Ik overweeg 'm in wol of wol/mix te gaan maken. Welke wol zou ik dan het beste kunnen gebruiken?

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Kun je mij ook het patroon van deze granny laten weten?
    Ik beschrij n.l. het getende schema niet. Je zei dat je 10 vierkantjes uit een bol kon haken. Bol van 50 gr? Hoeveel wol heb je totaal nodig?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alles staat duidelijk in de tekst. Meer dan dit schema heb ik helaas niet.
      Groeten, Jeanet

      Verwijderen