Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

donderdag 10 juli 2014

Kliederen en klodderen

Soms kom ik iets tegen op bijv. Pinterest en dan móet ik dat gewoon even uitproberen! Dat gebeurde afgelopen weekend bij dit idee, en bij wat verder klikken kwam ik hier. Dát wou ik ook eens uitproberen, en Miriam was gelijk in voor een klieder- en klodderprojectje!



Dit is het geworden (en dat is nog eens heel moeilijk om dat goed op de foto te nemen!). De draadjesbakjes zijn inmiddels lekker hrd en dienen als schaaltjes in de winkel. En zo doe je dat:


Je hebt nodig:
draadjes - heel veel draadjes!
een kom zonder oren (dus geen pan)
huishoudfolie of een dunne plastic zak
Powertex, paverpol of modpodge.
(op de blogs waar ik hierboven naar linkte wordt een smurrie gemaakt - een soort behanglijm, maar ik had nog een beetje modpodge èn een beetje textielverharder staan - werkt beide prima!)


Als je al je restjes van het haken hebt bewaard kun je die gebruiken, wij knipten een heleboel stukjes van onze voorraad. Je hebt behoorlijk wat friemeltjes nodig, hoor!


Doe er een flinke scheut textielverharder bij, zorg dat de draadjes goed doordrenkt zijn met dit goedje. Het slinkt behoorlijk!


En dan begint het geklieder en geklodder. smeer de draadjes-smurrie om de pannetjes, verdeel het goed! Het is een beetje plakkerig, maar met wat geduld lukt dat best!


En dan begint het grote wachten.... da's pas moeilijk! Wij wachtten wel 4 dagen, want de lijm heeft echt veel tijd nodig om helemaal te drogen. Voorzichtig licht je het omhulsel (dat nog aan de zak plakt) van de kom, en dan voorzichtig het plastic lostrekken. Eventueel rare randjes een beetje bijknippen.



En dán heb je je mandjes van draadjes klaar. Zó leuk om te doen (en ook leuk met kinderen op een regenachtige dag in de vakantie).




15 opmerkingen:

  1. Dat is leuk om te doen, en ziet er hartstikke leuk uit. Laat ik aan mijn schoondochter zien die gastouder is, kan ze lekker kliederen met de kids.

    Gr Rianne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Altijd al geweten dat ik mijn afgeknipte draadjes om een reden bewaarde! Wat een leuk idee, ga ik beslist een keer proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb dit wel eens gedaan met effen garen rond een ballon. Maar deze vind ik véél leuker! Zó fleurig!
    Groetjes, Alyt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Super leuk idee. bedankt voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. oke laat ik nu een heleboel draadjes hebben van afgewerkte haakwerkjes, kan ik meteen iets gaan maken. dankjewel voor de tip !
    dit gaat mijn nieuwe fruitschaal worden :)
    groetjes
    Miss Mustache

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat geweldig! Die ga ik ook maken, samen met mijn zoontje. Leuk projectje voor in de vakantie!
    Groetjes Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een gaaf idee, ga ik zeker ook een keer proberen
    groetjes Danny

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wat een superidee en dat vlak voor de vakantie....... ben wel benieuwd, de ruimtes tussen de draadjes, zijn die gevuld met die lijmsmurrie of is dat een gaatje geworden? Dat kan ik nl. niet zo goed zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Echt erg leuk! Ga ik van de week proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een super leuk idee zeg.
    deze gaan we zeker onthouden!
    Dankjewel.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een voltreffer Jeanet!! Ik zit al rond te speuren naar geschikte draadjes en kommetjes. Lijkt me ook heel leuk om met 1 kleur in verschillende tinten te maken. En ideaal voor in de vakantie met een (klein)kind. Die van bijna 5 wil altijd graag knippen :-)).
    Groetjes, Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Leuk! Zo heeft het ook zin om kleine draadjes te bewaren...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hiervoor kun je ook goed gehaakte kleedjes (van de kringloop) gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen