Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

zondag 12 oktober 2014

Mooi is niet moeilijk....

Vanmiddag was ik wat aan het struinen op het net, even wat inspiratie opdoen... dat was echt nodig, want ik heb maar een 1000 favorieten op Ravelry aangevinkt, mijn Pinterest staat vol en mijn hoofd zit helemaal niet vol met ideeën.... :-)

Graag ben ik op zoek naar ideeën die eenvoudig zijn en een mooi resultaat opleveren. Nu ik al 16 jaar deze winkel run, moet ik oppassen om niet een beetje bedrijfsblind te worden. Er van uit gaan dat iedereen alles al kan, snapt en weet. Wat ik al tientallen keren voorbij zie komen op indernet is voor sommigen helemaal nieuw. Zo maak ik vaak de fout in de winkel dat ik denk dat iedereen weet wat een Granny Square is. Natuurlijk is dat niet zo, laat staan dat iedereen weet hoe je die háákt! En natuurlijk kan iedereen ook die 1500 ideeen van mijn blog niet onthouden - ik ook niet!!

Dus vandaag weer een eenvoudig idee met groot effect, de Baktussjaal. Want met dit patroon kun je eindeloos varieren en je hoeft alleen maar recht te breien, een prima basispatroon voor een baktus vind je hier (Nederlands, gratis).

Gewoon effen, simpel en mooi! (Foto Ravelry)


Beetje grove wol kan ook prima! (Foto Ravelry)


Met 2 kleurtjes die je elke 2 of 4 naalden afwisselt (Fiberrainbow)


Met streepjes en een grappig friemeltje Fibermania
(zet aan 1 kant aan het eind steeds 2 steken erbij en kant die direct weer af bij de volgende naald)
Deze moet je onthouden! Met een streng handgeverfd en een effen bol maak je een prachtige Baktus, ook met restjes en 1 basiskleur krijg je een mooi effect.


Lekker grof garen (hier gevonden)

bulky Baktus

Stoere versie (Men who knit)


Met af en toe een gaatje Newedist


Met een bol in prachtig langzaam kleurverloop Fusselideen

Baktus

Met golfjes van recht en averecht Hier schreef ik er over.


Je kunt ´m zo groot en lang maken als je zelf wilt. Kijk ook eens hier voor een lange versie in tricotsteek. Toch liever haken? Hier blogde ik voor een gehaakte variant.

3 opmerkingen:

  1. Hé, wat grappig om mijn eigen sjaal ineens ergens te zien ;-)
    Ik ben er nog steeds erg blij mee en ga hem gauw weer uit de kast
    halen als ik het nu zo hoor regenen ... !
    (en van dat "Trekking" wolletje van de golfjes variant heb ik mooie
    sokken)
    Maar op dit moment heb ik het te druk met tekenen voor Pink Ribbon
    en brei dus weinig !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hartstikke leuk, dit soort ideeën die bijna iedereen wel kan maken...
    Dit kan ik zelfs en ik snap ook direct hoe dit gemaakt wordt, mooi meegenomen...
    Fijne nieuwe week Jeanet,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een variaties op een thema/patroon. Mooi om te zien wat je met een eenvoudig patroon allemaal kunt doen.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen