Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

vrijdag 12 juni 2015

Truien bij de Vleet - het boek!

Het is er! Het boek!

Apetrots ben ik op een boek dat ik niet zelf schreef :-)
Maar waar ik - voor mijn gevoel - een beetje peettante van ben geworden....


Vanmorgen werden de stapels boeken gebracht, met man en macht werden de bestellingen verwerkt en naar het postkantoor gebracht. 
Morgenochtend is de officiële presentatie van het boek van Anja en Stefanie en ik was de afgelopen maanden getuige (om maar in de beeldspraak te blijven) van deze bevalling! 

Van dichtbij zag ik hoe ingewikkeld het proces van het boek-schrijven en publiceren is, hoeveel hobbels er genomen moeten worden om dit kindje groot te brengen (en dan hebben we het nog niet over de inhoud). Op het blog van de Zeeuwse Visserstruien lees je er nog meer over.

Maar nu ligt het er! 


Heerlijk om door te bladeren, de verhalen te lezen. De bekende patronen te zien, oude èn nieuwe foto's te bekijken. Wat een voorrecht om dit proces van het zoeken, uitpuzzelen en vinden van zo dichtbij mee te maken! Wat een werk hebben Anja en Stefanie verricht. 


"De auteurs van het boek Truien bij de vleet, Zeeuwse visserstruien in verhalen en patronen besluiten tot op de bodem uit te zoeken hoe het zit met het ontstaan van Zeeuwse Visserstruien. Het verhaal begint met een ontmoeting aan de keukentafel van een buurvrouw. Dit levert meteen de eerste originele visserstrui op. De zoektocht die hierop volgt, voert langs alle (voormalige) vissersplaatsen van Zeeland, met uitstapjes naar Schotland en Engeland. 

Krakende trappen leiden naar snikhete zolders van de vele streekmusea die worden bezocht. Vitrines worden opengeschroefd en de opgediepte foto's van vissers in hun truien worden minutieus met een loep onderzocht. Als het patroon van de trui zich niet meteen prijsgeeft, breien de onderzoeksters net zolang tot ze het hebben ontrafeld. Ze duiken in de geschiedenis van de vissersfamilies en spreken met de mannen en vrouwen die de tijd van dit handgebreide werkgoed nog hebben meegemaakt. 

Dit boek geeft een beschrijving van de zoektocht, afgewisseld met informatie over de Zeeuwse visserij in de jaren 1880 tot 1955. Het vaak harde bestaan van de vissers en hun families wordt letterlijk hoorbaar in de citaten van de ooggetuigen. Het resultaat van dit meerjarige onderzoek zijn vijfentwintig truien die met behulp van de patroonbeschrijvingen aan het eind van het boek nagebreid kunnen worden. Want naast een zoektocht naar dit bijna vergeten Zeeuws-cultureel erfgoed, is dit ook nog 'gewoon' een breiboek, waarmee de breister, van beginnend tot ervaren, deze prachtige patronen weer tot leven kan wekken."




Het boek ligt in de winkel (lekker groot formaat), 168 bladzijden, in kleur en met harde kaft, € 24,95
Wil je het bestellen? Dat kan via Tikkeltje Zeeuws.

LET OP: Heb je het boek besteld en betaald, dan kan het vanaf morgenMIDDAG worden afgehaald!

Na 2 papieren drukken is het boek volledig uitverkocht. Sinds februari 2020 is het boek digitaal weer verkrijgbaar als e-boek. Je kunt het hier bestellen.

*******


3 opmerkingen:

  1. Wat heerlijk dat het boek er nu is, ik kijk er zo naar uit, ergens volgende week mag ik het dus thuis verwachten, super fijn... Ik kan niet wachten om er in te bladeren en te lezen...
    Fijne avond,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. proficiat Peettante met dit prachtige boek

    BeantwoordenVerwijderen